دامنه امتيازها :كاركنان دستگاه ميتوانند در زمينههاي مذكور و زيرمجموعههاي مباحث آن كه با وظايف و هدفهاي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها سازگار باشند پيشنهادهاي خود را طرح و ارائه نمايند. در صورتيكه به تشخيص مراجع ذيربط نتايج در حد مورد انتظار از آنها منتج شودطبق جدول زير به پيشنهاد آنان حداقل و حداكثر امتياز تعلق ميگيرد .
.4.5مراحل اجرايي پيشنهاد :
1- پيشنهادها پس از وصول و بررسي اوليه توسط شوراي بررسي پيشنهادات در صورت واجد شرايط عمومي بودن براي بررسي به كارشناس متخصص ارائه ميگردد.
2ـ كارشناس متخصص پيشنهادها را بررسي كرده و نظر خود را درباره درستي و سودمندي پيشنهاد روي برگههايي كه به اين منظور تهيه شده است منعكس نموده و بر اين اساس، پاداش پيشنهاد دهنده را با توجه به جدول امتيازها تعيين مينمايند و براي تأييد نهايي به شوراي نظام پيشنهادات ذيربط ارسال مينمايند.
3ـ گزارش كارشناس متخصص در شورا جهت تأييد و نيز تعيين ميزان امتيازات مقدماتي به بحث گذاشته ميشود.
4ـ پيشنهادهايي كه بعد از اظهارنظر كارشناس مورد تأييد شورا قرار ميگيرد بمنظور اظهارنظر كاربردي و قابليت اجرايي به واحد يا واحدهاي ذيربط ارسال ميگردد.
تذكر: آندسته از پيشنهادهايي كه مورد تأييد قرار نميگيرند به طرق مقتضي و صرفاً به دليل توسعه امر مشاركت تقدير و مراتب به اطلاع پيشنهاد دهنده رسانده ميشود.
5ـ واحد يا واحدهاي ذيربط موظفند در ظرف زماني تعيين شده اظهارنظر مشورتي نمايند و نتيجه را بطور مستدل به شورا بررسي پيشنهادات ارسال دارند.
6ـ به پيشنهادهايي كه پس از اظهارنظر واحد مربوطه و تأييد كارشناس به تصويب شورا ميرسد متناسب با اهميت آنها طبق جدول يا جداولي آيين نامه جايزه يا پاداش تعلق ميگيرد، كه در مراسم عمومي و در حضور كاركنان اهداء ميشود.
7ـ پيشنهادهاي پذيرفته شده براي اجرا به واحد ذيربط ارسال ميگردد و شورا بطور مستقيم و يا از طريق كارشناسان متخصص نظام پذيرش به منظور اطلاع از چگونگي اجراء، و اخذ نتايج، موضوع را پيگيري مينمايد.
8ـ پيشنهادات ارائه شده ، در صورتيكه منجر به تغييرات كمي و كيفي تعيين كنندهاي در خدمات و فعاليتهاي دستگاه گردد از لحاظ امتيازات استخدامي و ارتقاء شغلي ( به ويژه مسير ارتقاء شغلي)
فرهنگ سازي و توصيه هاي اجرايي
نقش مديران مياني ، رؤساي ادارات وسرپرستان واحدها
مديران مياني ، رؤساي ادارات وسرپرستان واحدها به علت اينكه مستقيماً در تماس نزديك با كاركنان هستند، مي توانند نقش مهمي در راه گسترش فرهنگ واجراي نظام مشاركت ايفا كنند. آنها مي توانند كاركنان را تشويق به ارائه پيشنهاد كنند و در ارائه راه حلها به آنها كمك نمايند تا درراه تكميل برگه پيشنهاد همكاري نزديكي داشته باشند. توجيه مسايل مي تواند براي كاركنان ، به شكلهاي زيرانجام پذيرد:
1 - اساسنامه ، آئين نامه ها ، دستورالعملها وتغييرات نظام مشاركت را در اسرع وقت در اختيار كاركنان گذاشته وبه اطلاع همگان برسانند.
2- برپايي جلسات بحث وگفتگو وآشنايي با نظام مشاركت ، خصوصاٌبرپايي مكرر جلسات آزاد انديشي در مورد موضوعات مختلف سازمان .
3- شركت دادن كاركنان در كنفرانس ها وسمينارهاي علمي ، آموزشي ، پژوهشي وبازديدهاي موردي.
4- ايجاد ارتباط از طريق دبيرخانه نظام مشاركت و شوراي مشاركت كاركنان با ديگر شركتها .
5- ايجاد رقابت سالم در ارائه پيشنهادهاي بيشتر ومفيد تر توسط كاركنان واحدها.
6-تماس حضوري با كاركنان وتشويق آنان به مشاركت بيشتر ودر جريان گذاشتن آنان از آخرين نتايج واطلاعات مربوط به نظام مشاركت و عملكرد شركت.
7- استفاده از كاركنان علاقمند جهت اجراي پيشنهادهاي تصويب شده .
8- معرفي بخشهايي ازشركت كه از آن بخشها، بيشترين وبرترين پيشنهادها دريافت شده است وتشويق مديران ، رؤسا وسرپرستان مربوطه به همراه با پيشنهاد دهندگان.
انتشارآمار ونتايج نظام مشاركت و پيشنهادهاي دريافت شده
ü انتشار آمار ونتايج پيشنهادها به صورت شش ماهه همراه با نام پيشنهاددهندگان ، موضوع پيشنها د و پاداش هاي تصويب شده مي تواند عامل مهمي براي تشويق كاركنان باشد.
ü انتخاب پيشنهاد دهنده ممتاز به طور شش ماهه وساليانه وانتشار نام برگزيدگان نيز از روشهاي جلب توجه كاركنان به نظام مشاركت وارائه پيشنهادها بيشتر وبهتر خواهدبود.
ü نصب يك تابلو در مدخل ورودي شركت وانتشار نتايج بصورت هفتگي يا ماهيانه اثر بسيارمثبت خواهدداشت.
ü استفاده از اينترنت و سايت جهت گسترش فرهنگ نظام مشاركت در سطح شركت وكليه واحدهاي تابعه
توزيع پاداش ها وجوايز
Ø مي توان يك گردهمايي بزرگ هرشش ماهه يك بار با شركت كليه كاركنان ومديران شركت تشكيل داد وضمن سخنراني وبيان مزاياي نظام مشاركت پاداشهاي مربوطه جهت پيشنهاد دهندگان فردي وگروهي برتر ارزيابان برتر، اعضاي فعال شوراي ومديران واحدهاي برتر و... را اهداء نمود.
پيشنهاداها
پيشنهاد به فكر وانديشه اي گفته مي شود كه اگر به اجرا درآيد موجب تغيير وتحول مثبت ، حل يكي ازمسائل ، بهينه سازي امور ، اصلاح روشهاي موجود ودر نهايت افزايش بهره وري گردد.
تعريف پيشنهادهاي مشهود وغيرمشهود
پيشنهادهاي مشهود(كمي )پيشنهادهايي هستند كه صرفه جويي با مزاياي حاصل از اجراي آنها به سهولت قابل
محاسبه مي باشد. مانند صرفه جويي در مواد، كار، انرژي ، هزينه و...
پيشنهادهاي غيرمشهود(كيفي ) پيشنهادهايي هستند كه صرفه جويي ومزاياي حاصل از اجراي آنها به آساني قابل محاسبه نباشد. مانند: بهبود شرايط ايمني ، بهبود روشهاي كار، حفظ محيط زيست وتوسعه پايدار، بهبود كيفيت ارائه خدمات ، بهبود روابط انساني و..
پيشنهاد دهندگان
كليه كاركنان شركت آب و فاضلاب استان بوشهر بصورت انفرادي ويا گروههاي كيفيت و واحدهاي تحت پوشش شركت در سراسر استان ، كاركنان وافراد بازنشسته شركت ، مشتريان وارباب رجوع، همچنين شركتها ومؤسسات طرف قرارداد از جمله منابع ارائه دهنده پيشنهاد به شورا نظام پيشنهادات خواهندبود.
· سرپرستان واحدها و رؤساي قسمتها مي توانند مسايل وموضوعاتي را كه در محدوده قسمت آنان وجود دارد ، بين كاركنان همان قسمت مطرح كنند ودر جهت رفع آن مسائل نظرات وپيشنهادات آنان را جويا شوند.
پيشنهادهاي گروههاي كيفيت وبهره وري وپيشنهادهاي دسته جمعي
كاركنان مي توانند براي بررسي مسايل وامور جاري واحد ويا قسمت خود گروههايي تشكيل دهند . اين گروهها براي پيدا كردن راه حلهاي بهتر وعملكرد مطلوب تر ، فكر وانديشه خودرا به كار انداخته وآنچه را كه در پايان به عنوان بهترين راه حل به نظرشان مي رسد، به صورت يك پيشنهاد گروهي يا دسته جمعي ارائه دهند.
· براي تشويق كاركنان به تشكيل اين گروهها وتوسعه وترويج آنها ، مديران ومسئولان براي پيشنهادهاي گروهي ودسته جمعي بيش از سايرانواع پيشنهادها ارج وبها قائل خواهندشد.
پيشنهادهاي فردي
كاركنان مي توانند كارهايي را كه روزانه انجام مي دهند با دقت وكنجكاوي مورد بررسي قراردهند واگر راه بهتري براي انجام آن كار يافتند، ويا به نظرشان رسيد كه مي تواند تغييراتي در گردش كار، فرآيند ها ومواد مصرفي مي تواند مفيد وسازنده ايجاد نمايد ، پيشنهاد خود را بر روي برگه (فرم ) پيشنهاد نوشته وبه دبيرخانه نظام پيشنهادات تسليم كنند.
ü ممكن است مشكلي به نظر يكي از كاركنان برسد ، ولي راه حل آن را نداند ، با اين وجود بهتراست نظر خودرا به صورت پيشنهاد ارائه دهد تا قسمتهاي مختلف شركت بتوانند راه حل آن را پيدا كنند . مهم آن است كه هركس پيشنهادي به نظرش مي رسد وفكرمي كند كه موجب بهبود گردش كارواحد مي شودارائه دهد.
ü بسياري از پيشنهادها غالباً بصورت شفاهي توسط افراد به سرپرستان واحدها و مديران مربوطه ارائه شده ولي تاكنون عمل نشده است. در صورتي كه اين پيشنهادها مفيد وقابل قبول تشخيص داده شوندلازم است قبل از هرگونه اجرا عملي ، از پيشنهاد دهندگان خواسته شود پيشنهاد خودرا به صورت كتبي و بر روي برگه پيشنهاد ارائه دهند تا هم قابل رسيدگي باشد وهم پاداش به آن تعلق گيرد.
پيشنهاد رسيده خارج از سازمان
پيشنهادها ممكن است خارج از شركت ، منجمله از ارباب رجوع ، پيمانكاران شركت ويا واحدهاي طرف قرارداد شركت و غيره دريافت شود.اين گونه پيشنهادها نيز جهت بررسي واتخاذ تصميم به شوراي پيشنهادات ارائه ومورد بررسي قرار مي گيرد .
پيشنهادهاي تكراري
درصورتي كه درمورد يك موضوع معين ، دو يا چند پيشنهاد مشابه رسيده باشد كه موضوع وراه حل ارائه شده درهمه آنها يكي باشد، دراين صورت پيشنهادهايي كه ديرتر ثبت گرديده اند تكراري تلقي مي شوند.
قدرداني و تشكر
تعيين امتياز و پرداخت پاداش و جايزه پيشنهادها:امتياز هر پيشنهاد پذيرفته شده از سوي كميته تخصصي براساس دامنه امتيازها و ميزان پاداش تعيين و پس از تأييد شوراي شوراي نظام پيشنهادات با توجه به اعتبارات موجود مشخص ميگردد.
شيوه تعيين امتياز پيشنهادها :از آنجايي كه مزاياي پيشنهادات غير مشهود ( كيفي) قابليت محاسبه مستقيم ندارد و نميتوان درآمد حاصل از آنها را بصورت واقعي برآورد و يا محاسبه كرد ، كارشناس ارزيابي براساس نوع مزاياي پيشنهاد كيفي و با توجه به دامنه امتيازات متعلقه فرم امتياز دهي جدول الف را تكميل كرده و در جلسه شوراي بررسي پيشنهادات ، اعضاء پس از بررسي امتياز نهايي را تعيين مينمايد.
نوع پيشنهاد | هيچ | كم | متوسط | زياد | خيلي زياد |
A بهبود كيفيت مستمر | 0 | 2 | 4 | 6 | 10 |
B تسهيل در كار | 0 | 2 | 4 | 6 | 10 |
C ابداعات و تغييرات بنيادي | 0 | 2 | 4 | 6 | 10 |
D بهبود شرايط كار و روابط انساني | 0 | 2 | 4 | 6 | 10 |
E طرح تكريم ارباب رجوع | 0 | 2 | 4 | 6 | 10 |
R=A+B+C+D+E |
جدول الف
ميزان ناخالص پاداش پيشنهادات كيفي
دسته بندي پيشنهاد | ميزان ناخالص پاداش | امتياز متعلقه |
طرح كيفي با اثر كم | 50000 | 2<R<14 |
طرح كيفي با متوسط | 100000 | 15<R<26 |
طرح كيفي با اثر زياد | 250000 | 27<R<34 |
طرح كيفي با اثر خيلي زياد | 500000 | 35<R<50 |
جدول ب
براي تعيين پاداش قابل پرداخت به هر پيشنهاد ضرايب مربوط به ارتباط شغلي F)) و فردي يا گروهي بودن پيشنهاد(G) در ميزان ناخالص پاداش (از جدول ب )ضرب ميگردد.
ضرايب ارتباط شغلي (F) و فردي يا گروهي بودن پيشنهاد (G) از جدول ج بدست مي آيد.
نوع ضريب | مقدار ضريب | |
ضريب ارتباط شغلي F | ارتباط كم | ارتباط مستقيم | ارتباط زياد | ارتباط خيلي زياد |
1/5 | 1 | 8/. | 5/. |
ضريب فردي يا گروهي | دو نفر | سه نفر | چهار نفر | پنج نفر به بالا |
1/4 | 1/6 | 1/8 | 2 |
در مورد پيشنهادهاي فردي (يك نفر)ضريب G معادل يك ميباشد. |
|
|
|
|
|
|
جدول( ج)
امتياز دهي و تعيين پاداشهاي كمي:
ميزان سود يا صرفه جويي حاصله از اجراي پيشنهادات | امتياز |
كمتر از 500000 ريال | 5 امتياز |
از 500000 3000000 ريال | 15 امتياز |
از 3000000 تا 6000000 ريال | 25 امتياز |
از 6000000 تا 10000000 ريال | 35 امتياز |
از 10000000 تا 50000000 ريال | 60 امتياز |
از 50000000 ريال به بالا | 100 امتياز |
جدول (د)
ضرايب مربوط به ارتباط شغلي و فردي يا گروهي بودن پيشنهاد ، در فرم مربوطه در نظر گرفته شده است و پيشنهاد هاي كمي با اعمال اين ضرايب تعيين مي گردد. در ضمن به ازاي هر امتياز كسب شده مبلغ 10000 ريال اختصاص داده ميشود.
½ پاداش پيشنهادهاي مصوب بالافاصله پس از تصويب پيشنهاد توسط شورا پرداخت و مابقي ½ آن پس از كسب نتيجه اجراي پيشنهاد به پيشنهاد دهنده پرداخت ميگردد.
شيوه تعيين امتياز كارشناس ارزيابي:
ميزان امتياز هر بررسي كارشناسي از سوي يك يا چند كارشناس به شرح جدول زير محاسبه ميگردد.
ضريب ريالي* (دقت بررسي+ سرعت بررسي+ درجه تخصصي بودن كار بررسي)
شيوه تعيين ميزان پاداش كارشناس /كارشناسان بر اساس جدول زير ميباشد.
معيار امتياز دهي | ميزان امتياز |
حداقل | حداكثر |
درجه تخصصي بودن كار بررسي | 30 | 300 |
سرعت در كار بررسي | 10 | 30 |
دقت در كار بررسي | 20 | 50 |
ضريب ريالي پاداش كارشناسان و مجريان در سال اول 1000 ريال ميباشد. سهم پاداش هر كارشناس در مورد ارزيابي هايي كه توسط بيش از يك كارشناس انجام ميگيرد ، ميتوان به دو شكل صورت پذيرد:
ü كل پاداش بصورت مساوي تقسيم گردد.
ü به نسبت ساعات صرف شده توسط هركارشناس تعيين گردد.
شيوه تعيين امتياز مجري پيشنهاد
ü ميزان امتياز اجراي كنندگان پيشنهادات پذيرفته شده به شرح جدول زير ميباشد.
معيار ارزيابي | ميزان امتياز |
حداقل | حداكثر |
درجه تخصصي بودن كار | 40 | 300 |
سرعت در اجرا | 10 | 40 |
دقت در اجرا | 20 | 100 |
خلاقيت و ابتكار در اجرا | 20 | 200 |
در صورتيكه كه اجراي پيشنهادات از سوي بيش از يك نفر باشد تعيين سهم هر مجري به دو شكل امكان پذير ميباشد.
ü تقسيم پاداش بر حسب ساعات كاركرد هر فرد
ü ضرب نمودن ميزان پاداش در ضريب گروهي( 1/2 الي 2 بر حسب تعداد نفرات( و تقسيم مساوي ميزان كل پاداش بين مجريان پيشنهاد.
تبصره : شوراي بررسي پيشنهادات با توجه به نوع و اهميت پيشنهادات تاييد شده ميتواند از ساير پاداشهاي زير استفاده كرده و جهت تصويب به مدير عامل پيشنهاد دهند:
Ø تقدير در مراسم عمومي
Ø تقدير نامه كتبي
Ø انتصاب به مشاغل بالاتر بر طبق ضوابط مربوطه
Ø اعطاي گروه تشويقي بر طبق ضوابط مربوطه
Ø اولويت در برخورداري از تسهيلات اعتباري
Ø اولويت در برخورداري از تسهيلات رفاهي
Ø اعطاي هديه به خانواده شخص
Ø معرفي بعنوان كارمند نمونه به مراجع رسمي
زمينه هاي پيشنهاد دهي
صرفه جويي در هزينه ها | - صرفه جويي در مصرف انرژي2 – صرفه جويي در مصرف مواد3 – صرفه جويي در وقت4 – صرفه جويي در هزينه ها5 – صرفه جويي در هزينه هاي پروژه ها6 – كاهش هزينه تعميرات و نگهداري7- كاهش ضايعات |
بهبود كيفيت مستمر | 1– بهبود كيفيت محصول2 – بهبود كيفيت توليد3 – بهبود كيفيت عملكرد4 – بهبود كيفيت ارائه خدمات5 - استاندارسازي فعاليتها6 – بهبود روشهاي تست و آزمايشگاهي منجر به افزايش كيفيت7 – بهبود اثر بخش واحد و سازمان |
تسهيل در كار | 1 – افزايش دقت در كار 2 – افزايش سرعت كار 3 – ساده سازي گردش كار شامل ساده سازي فرمها ي اداري و كم كردن نسخ 4 - بهبود روش انجام كار 5 – ساده سازي و تسريع در ارتباطات و اطلاع رساني در سازمان 6 – بهبود سيستم حمل و نقل |
ابداعات وتغييرات بنيادي | 1– ابداع و ساخت ماشين دستگاه 2 – ابداع و معرفي تكنولوژي جديد توليد –3 – افزايش اتوماسيون و راندمان ماشين آلات 4 – ارائه طرح عملي براي جايگزيني مواد و دستگاه داخلي 5 -كامپيوتريزه كردن سيستمها |
بهبود شرايط كار و روابط انساني | –1 بهبود انگيزه هاي شغلي 2 – ايجاد نظم و انضباط3– بهبود ارتباطات شغلي4 – بهبود امنيت شغلي كاركنان 5- كاهش آلودگي هوا6 – هماهنگ سازي هدفها و اعتماد گروهي7 – بهبود رفاهي كاركنان8 – ارتقاء سطح آموزش كاركنان 9 – افزايش ايمني در برابر حوادث كار10 – ايجاد تناسب كار با فيزيك شخص11 – زيبا سازي و پاكسازي محيط كار12 – ايجاد روحيه همكاري وتفاهم13– افزايش امكان استفاده از فضاي محيط كار 14– بالا بردن كارايي كاركنان |
طرح تكريم ارباب رجوع | ارائه راهكاربراي تسريع و تسهيل خدمت رساني به مردم، بررسي موانع موجود طرح تكريم و تدوين راه كارهاي اجرائي جهت رفع آنها، قدامات در جهت بهبود و اصلاح روش اي ارائه خدمات به مردم |